5/3/2025

MOSS: Verdens dyreste jernbane - gjennom kvikkleire

Sløseprat-episoden "MOSS: Verdens dyreste jernbane - gjennom kvikkleire" diskuterer kostnadsoverskridelsene på jernbaneprosjektet i Moss. Kostnaden er anslått til 40–50 milliarder kroner, noe som gjør den til verdens dyreste jernbanestrekning per kilometer. Lokal kvikkleire gjør prosjektet ytterligere komplisert og risikabelt. Deltakerne diskuterer om prosjektet bør stoppes på tross av de allerede investerte midlene.

Transkript

Nevnt i episoden

Moss jernbaneprosjekt 

Jernbaneprosjektet i Moss er tema for episoden, på grunn av enorme kostnader og risiko knyttet til kvikkleire.

Kvikkleire 

Kvikkleire i Moss skaper store utfordringer og risiko for jernbaneprosjektet.

Kostnadsoverskridelse 

Prosjektet har enorme kostnadsoverskridelser, anslått til 40-50 milliarder kroner.

Verdens dyreste jernbane 

Jernbaneprosjektet i Moss er potensielt verdens dyreste per kilometer.

CNN 

CNN nevnes i sammenheng med et dyrt jernbaneprosjekt i London.

Johan Rudd 

Første kandidat for MDG Østfold, deltar i diskusjonen.

MDG Østfold 

Johan Rud er førstekandidat for MDG Østfold.

Intercity-linje 

Jernbaneprosjektet skulle være starten på en intercity-linje, men dette er nå usikkert.

Fredrikshald 

Intercity-linjen skulle gå til Fredrikshald.

Gøteborg 

Intercity-linjen skulle koble Moss til Gøteborg.

København 

Intercity-linjen skulle koble Moss til København.

Banenor 

Banenors manual nevnes i sammenheng med kvikkleire.

Kanalbroa 

Kanalbroa i Moss nevnes som et annet risikoprosjekt.

Gjerdeøya 

Gjerdeøya er i fare på grunn av kvikkleire og potensielle utglidninger.

Horten sentrum 

Horten sentrum er i fare på grunn av potensielle utglidninger.

Deltakere

Guest

Johan Rudd

Host

Ukjent

Poeng

Jernbaneprosjektet i Moss kan bli verdens dyreste jernbanestrekning, med en estimert kostnad på 40-50 milliarder kroner.

En betydelig kostnadsoverskridelse.

Prosjektet er lokalisert i et kvikkleireområde, noe som skaper store geotekniske utfordringer.

Øker risikoen for ras og andre ulykker.

Det pågår en diskusjon om å stoppe prosjektet og vurdere alternative løsninger.

En mulig løsning er å bruke den eksisterende tunnelen til biltrafikk og starte på nytt med jernbanen.

"Her har man altså fylt opp i flere etapper, og oppdaget at dette begynner å bli bevegelse. Og løsningen er jo å rive de to første blokkene her oppe, og de kommer antagelig til å rive en tredje også."

Illustrerer problemene med å bygge i kvikkleire.

Risiko for flodbølge og utrasing ved bevegelse i kvikkleiren, med potensiell påvirkning på Gjerdeøya og Horten sentrum.

Understreker alvorligheten av situasjonen.

Påstander

Jernbaneprosjektet i Moss vil bli verdens dyreste per kilometer.

Basert på estimert kostnad og lengde.

Bygging i kvikkleireområdet er uforsvarlig og øker risikoen for katastrofale hendelser.

Basert på ekspertvurderinger og observasjoner.

Det er behov for å stoppe prosjektet og vurdere alternative løsninger for å unngå ytterligere kostnadsoverskridelser og potensielle ulykker.

Basert på MDGs uttalelser og vurderinger av risiko.

Lignende

Laster