5/3/2025
MOSS: Verdens dyreste jernbane - gjennom kvikkleire
Sløseprat-episoden "MOSS: Verdens dyreste jernbane - gjennom kvikkleire" diskuterer kostnadsoverskridelsene på jernbaneprosjektet i Moss. Kostnaden er anslått til 40–50 milliarder kroner, noe som gjør den til verdens dyreste jernbanestrekning per kilometer. Lokal kvikkleire gjør prosjektet ytterligere komplisert og risikabelt. Deltakerne diskuterer om prosjektet bør stoppes på tross av de allerede investerte midlene.
Transkript
Nevnt i episoden
Moss jernbaneprosjekt
Jernbaneprosjektet i Moss er tema for episoden, på grunn av enorme kostnader og risiko knyttet til kvikkleire.
Kvikkleire
Kvikkleire i Moss skaper store utfordringer og risiko for jernbaneprosjektet.
Kostnadsoverskridelse
Prosjektet har enorme kostnadsoverskridelser, anslått til 40-50 milliarder kroner.
Verdens dyreste jernbane
Jernbaneprosjektet i Moss er potensielt verdens dyreste per kilometer.
CNN
CNN nevnes i sammenheng med et dyrt jernbaneprosjekt i London.
Johan Rudd
Første kandidat for MDG Østfold, deltar i diskusjonen.
MDG Østfold
Johan Rud er førstekandidat for MDG Østfold.
Intercity-linje
Jernbaneprosjektet skulle være starten på en intercity-linje, men dette er nå usikkert.
Fredrikshald
Intercity-linjen skulle gå til Fredrikshald.
Gøteborg
Intercity-linjen skulle koble Moss til Gøteborg.
København
Intercity-linjen skulle koble Moss til København.
Banenor
Banenors manual nevnes i sammenheng med kvikkleire.
Kanalbroa
Kanalbroa i Moss nevnes som et annet risikoprosjekt.
Gjerdeøya
Gjerdeøya er i fare på grunn av kvikkleire og potensielle utglidninger.
Horten sentrum
Horten sentrum er i fare på grunn av potensielle utglidninger.
Deltakere
Guest
Johan Rudd
Host
Ukjent
Poeng
Jernbaneprosjektet i Moss kan bli verdens dyreste jernbanestrekning, med en estimert kostnad på 40-50 milliarder kroner.
En betydelig kostnadsoverskridelse.
Prosjektet er lokalisert i et kvikkleireområde, noe som skaper store geotekniske utfordringer.
Øker risikoen for ras og andre ulykker.
Det pågår en diskusjon om å stoppe prosjektet og vurdere alternative løsninger.
En mulig løsning er å bruke den eksisterende tunnelen til biltrafikk og starte på nytt med jernbanen.
"Her har man altså fylt opp i flere etapper, og oppdaget at dette begynner å bli bevegelse. Og løsningen er jo å rive de to første blokkene her oppe, og de kommer antagelig til å rive en tredje også."
Illustrerer problemene med å bygge i kvikkleire.
Risiko for flodbølge og utrasing ved bevegelse i kvikkleiren, med potensiell påvirkning på Gjerdeøya og Horten sentrum.
Understreker alvorligheten av situasjonen.
Påstander
Jernbaneprosjektet i Moss vil bli verdens dyreste per kilometer.
Basert på estimert kostnad og lengde.
Bygging i kvikkleireområdet er uforsvarlig og øker risikoen for katastrofale hendelser.
Basert på ekspertvurderinger og observasjoner.
Det er behov for å stoppe prosjektet og vurdere alternative løsninger for å unngå ytterligere kostnadsoverskridelser og potensielle ulykker.
Basert på MDGs uttalelser og vurderinger av risiko.