9/5/2024
Pris i butikk og kjedemakt
Denne episoden av Landbrukspodden ser på prisen på matvarer i butikker, kjedemakt og bondens lønnsomhet. Gjestene, Artur Schalte, styremedlem i Norges Bondelag, og Per Ingvar Olsen, professor ved BI, diskuterer hvordan prisen settes i butikken, og hvordan kjedene har fått en dominerende maktposisjon. De ser på hvordan prisøkninger i butikken ikke alltid gjenspeiler økningen i råvareprisen og peker på mangelen på åpenhet i prissettingen fra kjedene. De diskuterer også utfordringene med importvern og EMV-strategier, og behovet for større samarbeid mellom bønder, grossister og dagligvarekjeder.
Transkript
Nämnd i episoden
Landbrukspodden
Podcast-programmet.
Norges Bondelag
Organisasjonen som står bak podcasten.
Kevin Karlsen Nordnes
Programleder for Landbrukspodden.
NRK
Norsk rikskringkasting, omtalt i forbindelse med en sak om poteter.
Poteter
Et eksempel på en vare med stor prisforskjell mellom bonde og butikk.
Kjedemakt
Begrepet som beskriver den dominerende maktposisjonen til dagligvarekjedene i Norge.
Artur Schalte
Styremedlem i Norges Bondelag, gjest i podcasten.
Per Ingvar Olsen
Professor ved BI, gjest i podcasten.
BI
Handelshøyskolen BI, der Per Ingvar Olsen er professor.
Norges Bondedag
En organisasjon for bønder, nevnt i forbindelse med gjesten Artur Schalte.
Stoff
Et eksempel på en vare der prisen ble for høy og salget falt.
Verdikjede
Begrepet som beskriver alle leddene fra produksjon til forbruk.
Rema
En av de tre store dagligvarekjedene i Norge.
Rimi
En av de tre store dagligvarekjedene i Norge.
Kiwi
En av de tre store dagligvarekjedene i Norge.
Norgesgruppen
Et stort dagligvarekonsern, eier av blant annet Kiwi og Meny.
Frukt og Grønt
Kategori av matvarer som har vært fokus på strategisk prissetting i dagligvarekjedene.
Bama
Et stort frukt- og grøntkonsern.
Coop
Et stort dagligvarekonsern, eier av blant annet Coop Extra.
Ekstra
En av de tre store dagligvarekjedene i Norge.
Statistisk sentralbyrå
En offentlig etat som samler inn statistikk, nevnt i forbindelse med kategorisering av varer.
Rignes
Et distribusjonsselskap for matvarer.
ASKO
Et distribusjonsselskap for matvarer, eid av Norgesgruppen.
Epler
Et eksempel på en vare som brukes strategisk for å holde høye priser i Norge.
Grøntløftet
Et initiativ for å øke produksjonen og forbruket av grønt i Norge.
Andalsveig
Nevnt i forbindelse med Grøntløftet.
Matkorn
En organisasjon som samarbeider med bønder om å øke andelen av norsk korn i norske brød.
Havregryn
Et eksempel på en vare som kan være et fokuspunkt for økt bruk av norsk produksjon.
EMV
Egne merkevarer, en strategi som benyttes av dagligvarekjeder for å styre varestrømmer og risikohåndtering.
Jakobsmerker
Navnet på en type merkevarer som kan differensieres og kontrolleres av dagligvarekjedene.
Deltagare
Host
Kevin Karlsen Nordnes
Guest
Artur Schalte
Guest
Per Ingvar Olsen