2/15/2024

đŸ‘©đŸŒâ€đŸ’» Slik knekker du utviklerkoden som leder – med Henrik Byremo fra Team Agile

Henrik Byremo, chief enabling officer i Team Agile, snakker om hvordan ledere kan forbedre samarbeidet med utviklere i en agil organisasjon. Han forklarer at utviklere trenger langvarige arbeidsperioder uten avbrytelser for Ä vÊre produktive, og at mÞter ofte kan Þdelegge flyten i arbeidet deres. Byremo foreslÄr Ä tilpasse mÞteplaner til utviklernes behov for Ä Þke effektiviteten og produktiviteten.

00:00

Podcasten diskuterer hvordan ledere kan forstÄ og samarbeide bedre med utviklere i en digitalisert arbeidsverden.

06:08

Effektivisering av mĂžter kan dramatisk Ăžke utviklernes produktivitet ved Ă„ gi dem lengre perioder med konsentrasjon.

13:05

Effektivt tverrfaglig samarbeid krever balanse mellom mÞter og fokusert arbeid, basert pÄ verdiskapning og teamets behov.

Transkript

Dette er en podcast fra Execu. Vi hjelper organisasjonene Ă„ utvikle enda bedre ledere og ledergrupper. LĂŠr mer pĂ„ execu.no. Velkommen til Lederpodden. Mitt navn er Thor Åge Eikrapen. Jeg jobber som organisasjonspsykolog med leder og ledergrupputvikling i XEQ. Og dette her er en podcast om ledelse. Er du leder i vĂ„r digitale tid, sĂ„ mĂ„ du fĂžr eller senere deale med utviklere. Og da bĂžr du vite at utviklere eller programmerere, som vi kalte dem fĂžr, de er ikke skrudd sammen sĂ„nn som du, kjĂŠre leder. De har noen helt andre behov og preferanse for oss som skal til for Ă„ fĂ„ jobben gjort. Og hvis ikke du er klar over dette her, sĂ„ kan du fort stĂ„ i veien og Ăždelegge for fantastisk flinke folk. Henrik Byremo er en av grunnerne, og han er chief enabling officer i Team Agile. Han er lidenskapelig opptatt av at ledere bĂžr lĂŠre mer om hva utviklere trenger for Ă„ fĂ„ til god samhandling. Velkommen til lederpodden, Henrik. Tusen takk, Roger, og takk for den glimrende oppspillen. Hva er det som er din faglige lidenskap? Hvis jeg skal si det kort, sĂ„ er min faglige lidenskap det jeg vil kalle tverrfaglige produktteam. AltsĂ„ team som er satt sammen av mennesker med ulike kompetanser, ulike hĂ„ndverkere, som har ansvar for et helt eller del av et digitalt produkt som vi bruker til Ă„ skabe verdier for kundene og for selskapet selv. Og som du sa i introduksjonen, vi er veldig tett pĂ„ digitaliseringen her. Man sa jo allerede for 10-15 Ă„r siden, programvare spiser verden. Og det er den delen av virkeligheten jeg jobber med. Og jeg tenker, det som kan vĂŠre greit Ă„ si, for man snakker mye om teknologi, men digitalisering handler egentlig minst alt om teknologi. Den handler om mennesker. For det er mennesker som laver, og det er mennesker som bruker teknologien. Og den teknologien der er jo fĂžrst verdifull, nĂ„r han gjĂžr noen forskjell i andre menneskers liv. Og det er dette menneskelige samarbeidet her, pĂ„ begge sider av teknologien, som det Ă„ gjĂžre noe godt for andre, som jeg synes er veldig spennende. PĂ„ dypest sett sĂ„ handler dette om Ă„ lĂŠre seg til suksess. NĂ„r det kommer til programvare, nĂ„r det kommer til mennesker, sĂ„ er det sjeldent sĂ„nn at vi kan planlegge oss til suksess. For vi vet ofte ikke hvordan ting fungerer fĂžr vi har prĂžvd. Og da mĂ„ vi jo organisere oss, og vi mĂ„ samarbeide, og vi mĂ„ jobbe pĂ„ en mĂ„te som gjĂžr at vi kan lĂŠre oss til suksess. For veldig mange, og mye av de jeg jobber med, handler dette om dynamisk teamorganisering som er fokusert mot kunder og fokusert mot verdiskapninger. Og de er liksom midt i kjernen av mitt interesseomrĂ„de, og det driver meg. Og du sa det jo innleggsvis, Den titelen min er litt sĂ„nn fluffy, men altsĂ„ Chief Enabling Officer, og det er da enabler, eller det er liksom setter i stand eller forbedrer. Det handler veldig mye om mennesker og verdiskapning. I denne agile tradisjonen, og nĂ„ er det mange som definerer det pĂ„ ulikt vis, men i de mest radikale eller fundamentalistiske fortolkningene, sĂ„ er det jo slik at lederne byttes ut med agile coachet. Vekk med ledere, mest mulig autonomi, minst mulig kontroll. Jeg setter det litt pĂ„ spissen her. Men hva er det du ser? Hva er det som er endre seg med lederes rolle nĂ„r en begynner Ă„ gĂ„ inn i det agile landskapet? Jeg tenker, fĂžrst og fremst sĂ„ tror jeg at vi trenger ledere, men vi trenger absolutt ledere, uansett om man jobber og kaller det etter plandreve eller mer en smidig tilnĂŠrming, men vi trenger en annen type ledelse. For For Ă„ kalle det den gamle verden, eller den mer tradisjonelle mĂ„ten Ă„ organisere seg pĂ„, sĂ„ handler jo ledelse veldig mye om at du har ansvar for en del av en leveranse. Da handler ledelse om Ă„ planlegge den leveransen, og sĂžrge for at den leveres i henhold til de kravene som er stilt, og koordinere denne overfĂžringen mellom en fagavdeling og over til den andre. Mens nĂ„r du treffer disse tverrfaglige teamene, som er kjernen og hjertet i den smidige mĂ„ten Ă„ jobbe pĂ„, sĂ„ treffer du jo team som er satt sammen pĂ„ tvers av de gamle skillelinjene, og som er satt sammen for Ă„ kunne levere uten stĂžrre avhengigheter til noen andre. Men nĂ„r jeg sier at vi da trenger ledelse, sĂ„ er det jo sĂŠrlig to ting jeg tenker pĂ„. Det fĂžrste handler om Ă„ sette retning, altsĂ„ Ă„ stake ut kursen og si vi skal gĂ„ til hĂžyre og ikke til venstre. Det er viktig for kundene og det er viktig for virksomheten. Og nĂ„r det er gjort, sĂ„ handler det om Ă„ mobilisere og kraftsamle selskap og teamene i den retningen. Og nĂ„r retningen er pekt ut, sĂ„ handler ledelse mye om Ă„ sĂžrge for at teamene har retning. optimale arbeidsforhold at alt ligger sĂ„ godt til rette som overhodet mulig for at teamene kan gjĂžre jobben og rett og slett produsere den verdien og ta selskapet i den strategiske retningen og skape verdier for kundene. Hva er det som er slitsomt ofte? For du er jo ganske godt inn i organisasjoner som du har gjenge fra kanskje en mer prosjektmatris type organisasjon til noe mer agilt og er det du ser de sliter med nĂ„r det kommer til ledelse? Hei, jeg tenkte i dag kunne vi godt snakke litt om disse mĂždene her. Fordi utviklingsmiljĂžen, de jobber jo med sĂ„kalt komplekst arbeid. Komplekst arbeid som krever langvarig, uforstyrret konsentrasjon for Ă„ komme inn i oppgavelĂžsninger og bli produktiv. Vi snakket om utviklerne, og utviklerne er et klassisk eksempel pĂ„ dette. Det gjelder jo for sĂ„ vidt de aller fleste der hvor Hvor arbeid krever dyp konsentrasjon, om det er kunstnere eller designer, eller liksom, og jeg har fĂ„tt tilbakemelding fra lĂŠrere og saksutviklere og mange forskjellige mennesker dette dreier seg om da. Men sĂŠrlig da sĂ„ er dette utviklere. Og dette er jo de folkene som jobber med den teknologien som vi bruker til Ă„ skape verdi for mĂ„lgruppa vĂ„r. Men som vi vet da, sĂ„ bestĂ„r jo virksomheden ikke bare av utviklere. Det er jo masse andre folk i virksomheten som lĂžser masse andre oppgaver. Og disse oppgavene her, de er annerledes. De har en annen natur, og de ser litt annerledes ut, og de lĂžses pĂ„ en annen mĂ„te. Og her treffer vi da disse mĂžtene, som for mange er grunnsteinen, eller kjernen i hvordan vi samarbeider og hvordan vi jobber sammen. Og disse mĂžtene, de er ogsĂ„ et enda hardt objekt. Og det gĂ„r igjen, de har jeg mĂžtt pĂ„ i hele mitt arbeidsliv, og jeg leste det senest nĂ„, rett fĂžr jul. Da har Microsoft og Mural, dette digitale samarbeidsverktĂžyet, de har noe som heter Global Collaboration Report, eller noe sĂ„nt. Og der kommer det igjen, stĂžrste hindre som de mener er globalt mot effektivt verdiskapning og samarbeid er uproduktive nĂžter. Og hva er det ledere mĂ„ forstĂ„ som er annerledes nĂ„r det kommer til utviklere og mĂžte og hvordan de strukturerer et samarbeid? Det som jeg tenker er liksom, nĂ„r vi tar utgangspunkt i det spĂžrsmĂ„let, sĂ„ tenker jeg vi mĂ„ snakke litt om, altsĂ„ vi mĂ„ se pĂ„ verdiskapninger, for det er jo liksom det grunnen til at virksomheten eksisterer, og det gjelder jo uansett om man er privat eller offentlig, sĂ„ er man til for noen andre. Og sĂ„ mĂ„ vi si, ok, hvis vi legger dette grunnen da, sĂ„ ser vi inn, hvordan er det vi lĂžser den oppgaven vĂ„r, hvordan er det vi skaper verdi, og Og da gĂ„r det litt sĂ„nn grovt sett, sĂ„ kan vi skille pĂ„ egentlig to ulike mĂ„ter Ă„ jobbe pĂ„, basert pĂ„ hvordan sĂ„ enkelt som kalenderen din ser ut. Og vi skiller da ofte mellom det jeg kaller lederkalender og en utviklerkalender. Og denne lederkalenderen da, som gjelder de aller fleste ledere, den er typisk smekkfull av mĂžter. Og det er fordi ledere skaper verdi gjennom koordinering, gjennom sparring, gjennom forankring, gjennom beslutninger, facilitering, coaching, og sĂ„ videre, og sĂ„ videre. Da er mĂžtet et veldig hensiktsmessig format, for du stykker dagen opp i mange entimespolker som ikke trenger Ă„ henge sammen med hverandre, fordi du kan gjĂžre ulike ting og dele stykket dagen din opp, hvor ny aktivitet fĂžlger for ny time. Og det henger jo sammen med at lederrollen primĂŠrt da skaper liksom verdiene sine ansikt til ansikt, og mĂžter et veldig effektivt format for den jobben ledere ofte gjĂžr. Men som jeg sa, sĂ„ er jo ikke en organisasjon hverken bare utviklere eller bare ledere. Ofte sĂ„ har du jo da en masse andre folk som kaller det skaper noe. Og for disse menneskene her, sĂ„ er dagen da nesten blĂ„tta for mĂžter. Og da har du det jeg kaller en typisk utviklerkalender. Den ser typisk ut som ingen mĂžter fĂžr lunsj, lunsj, ingen mĂžter etter lunsj. Og det reflekteres i at for Ă„ gjĂžre den jobben du da skal gjĂžre, for Ă„ gjĂžre den jobben utviklerne gjĂžr, sĂ„ trenger du langvarig, uforstyrret konsentrasjon, og du trenger tid for Ă„ bli produktiv. Du trenger tid for Ă„ sette deg inn i oppgaven og liksom komme i flytsona. Og her treffer vi jo liksom disse mĂžtene da, for de har en tendens da til Ă„ Ăždelegge flyten nettopp i dette arbeidet her. Og liksom det Ă„ avbryte, selv om det er bare fem minutter, sĂ„ avbryter du egentlig liksom hele flyten i arbeidet, og resultatet blir liksom Ăždeleggende. Jeg kan gi et veldig godt eksempel, for dette har vi jobbet med en del, og det er ikke sĂ„ lenge siden jeg mĂ„lte det ogsĂ„. SĂ„ jeg hadde en diskusjon med en som var leder for veldig mange team, og hun hadde sĂŠrlig ett team da. Hun sa det jo ikke sĂ„ veldig direkte, men jeg tror noen synes de var himmel og trege, og synes kanskje at her burde noe gjĂžres, de kunne stramme seg litt opp og programmere litt fortere. Og sĂ„ hadde vi en diskusjon, og for Ă„ gjĂžre en litt lang historie kort, sĂ„ ble vi enige om Ă„ flytte litt om pĂ„ mĂždene. Vi skulle ikke ha fĂŠrre mĂžder, vi skulle ha like mange mĂžder, men vi skulle flytte litt pĂ„ dem, sĂ„nn at vi tok utgangspunkt i hva teamet selv mente om langvarige arbeidsperioder uten avbrytelser, hvordan det kunne se ut da. Og alt annet ble forsĂžkt holdt i ro, og sĂ„ ble vi rett og slett enige om hvordan mĂ„ler vi da produktivitet, og SĂ„ satt vi i et eksperiment, vi tenkte at ok, dette her tar kanskje tre, kanskje fire uker for at vi kan fĂ„ noe effekt av dette. Vi mĂ„ jo, skal jo tross alt endre noe pĂ„ praksis og sĂ„nn. Og sĂ„ satt vi i gang. Og resultatet da, etter knapt fire uker, var altsĂ„ det vi kalte pull request cycle time, som egentlig bare er et mĂ„l pĂ„ hvor lang tid du bruker pĂ„ Ă„ fullfĂžre en oppgave. den ble redusert med tett pĂ„ 80% pĂ„ under fire uker. SĂ„ for Ă„ si det pĂ„ en litt annen mĂ„te da, det som fĂžr tok en uke Ă„ fullfĂžre, kunne de samme folkene ha gjort pĂ„ en dag. Det er ganske bra, jeg mĂ„ si, jeg var faktisk overrasket selv. Hvis jeg skulle gjette pĂ„ forhĂ„nd, sĂ„ hadde jeg kanskje, jeg tror jeg mĂ„ si, jeg hadde hĂ„pet pĂ„ at man skulle liksom fĂ„ til en dobling da, eller at noen skulle gĂ„ dobbelt sĂ„ fort. SĂ„ jeg synes dette her var egentlig over all forventning, men det bygger opp om det poenget her, at avbrydelser i seg selv, og enda vĂŠre uproduktive mĂžter, men avbrydelser i seg selv, det koster mye mer enn tida bare mĂždet tar, for det Ăždelegger flyten i utvikleren sitt arbeid. Og en utvikler pĂ„ det teamet sa at bare liksom tanken pĂ„ en kjapp statusoppdatering, det Ăždelegger hele formiddagen min, fordi jeg vet at i det jeg begynner Ă„ komme og vĂŠre produktiv, sĂ„ mĂ„ jeg avbryte arbeid, gjĂžre noe annet og sette meg inn i det, og sĂ„ er det lunsj og sĂ„ er liksom hele formiddagen Ăždelagt, som enn hvor spisformulert det er, sĂ„ synes jeg at det illustrerer poenget veldig, veldig godt Og hvordan ser en en sĂ„nn uke ut da, som er tilpasset denne utviklermĂ„ten Ă„ jobbe pĂ„? Ja, det er for sĂ„ vidt et godt spĂžrsmĂ„l, fordi pĂ„ et team da, sĂ„ vil du ofte finne, et team som er satt sammen for Ă„ kunne levere selvstendig uten sĂ„ veldig store avhengigheter, er jo ofte satt sammen av ulike roller. Du har normalt en produktleder, og kanskje en designer, kanskje noen som jobber med data, og en del som jobber med teknologien. Og da finner du jo internt ogsĂ„, sĂ„ finner du jo kalenderkollisjoner, fordi programmering og design og dataanalyse, det er et typisk jobb som skjer pĂ„ utviklerkalenderen, mens bruk og testing og prototyping og det Ă„ workshoppe samskap, innsikter og forankring og sĂ„nn, typisk det skjer pĂ„ lederkalenderen. Men Men det handler liksom om Ă„ finne en balanse som fungerer. Og sĂ„ mĂ„ vi liksom si at tverrfaglig samarbeid, det er mer enn bare mĂžter, men det krever tross alt ogsĂ„ at folk mĂžtes. Og av og til mer enn kanskje man skulle Ăžnske, men det er dette med balanse da, sant? Å finne en balanse som fungerer for teamet og for lederen. Og det enkleste, som du skjĂžnner, sĂ„ er jeg veldig opptatt av verdiskapning og hvorfor vi egentlig da er til, og det enkleste er jo egentlig Ă„ ta utgangspunkt i verdiskapning og si hvem er det som gjĂžr den jobben som skaper verdier for oss? Og i disse produktteamene da, sĂ„ vil jo det normalt vĂŠre teamene og utviklerne som stĂ„r for liksom sammen da, det tĂžrrfaglige teamet som sammen stĂ„r for det produktet. Og Da er det egentlig sĂ„nn at vi mĂ„ ta utgangspunkt i de som er minst fleksible, fordi det er deres arbeidshverdag som blir Ăždelagt mest. Hvis du som leder har 6-9 ulike mĂžter i lĂžpet av en dag, sĂ„ er det ikke sĂ„ nĂžye om mĂžtet kommer halv 11 eller om det kommer rett etter lunsj. SĂ„ de som er vant til flere mĂžter om dagen, de pĂ„virkes mindre av mĂžteflytting, og motsatt av de som ikke bruker mĂžter sĂ„ mye for Ă„ kunne gjĂžre jobben sin. Ja, og sĂ„ tenker jeg, for de teammedlemmerne, og det gjelder for sĂ„ vidt for ledere utenfor ogsĂ„, som jobber pĂ„ begge kalenderene, det vil typisk vĂŠre en produktleder, eller kanskje det vi kaller en tech-lead, eller en designer og sĂ„nn, sĂ„ handler det, rent som praktisk, sĂ„ handler det ofte om Ă„ dele dagen i to, tenker jeg. For eksempel morgen, jobb fire timer, uforstyrret, FĂ„ deg selv konsentrert arbeid, spis og lunsj, og sĂ„ tĂ„ler du kanskje to-tre timer med mĂžter etter det, hvor du gjĂžr unna det praktiske, altsĂ„ det Ă„ bolke det opp, slik at du fĂ„r disse lange, gode arbeidsperiodene. Det hĂžres deilig ut. Ja, det er veldig effektivt. Det er et veldig godt tips, Henrik. Er det noen som fyller en dag i uka som er bare mĂžte, og sĂ„ er resten deep work? Ja, veldig mange ledere har det jo sĂ„nn da. Jeg tror, men dette har jo noe med litt sĂ„nn, hvilke mĂžter er det du har behov for da pĂ„ dette tverrfaglige teamet ditt, og noen har nok Det er ikke sĂ„ mange som har hele dager, men mange har nok deler av dagen som er avsatt til mĂžter, og da er det typisk fĂžr eller etter lunsj som er det avbrekket. Fordi lunsj er et naturlig avbrek. De fleste blir sultne, og mange blir jo hverken mer produktive eller mer godt humĂžr av Ă„ vĂŠre sultne, og dermed er det et naturlig avbrek hvor du tar hodet ut av domen og konteksten. og prater litt sĂ„nn. Og da, uansett om det er stand-ups, eller demo, eller retrospektiv, eller planlegging, eller hva enn du gjĂžr, er et godt tidspunkt Ă„ bryte opp dagen, og bytte kontekst fra utviklerkalender til lederkalenderen. NĂ„ gikk du jo inn i det store repertoaret av ulike mĂžter som finnes i Agilmetodik og andre steder, men Henrik, du har vĂŠrt inn og ut av ulike organisasjoner, du har sett folk som gjĂžr ting pĂ„ en god mĂ„te, pĂ„ en dĂ„rlig mĂ„te. Hva er det som kjennetegner de beste mĂžtene, hvis vi skal dykke inn i selve mĂžtet? Ja, jeg tenker de beste mĂžtene, og dette hĂžres nesten litt overraskende ut, men de beste mĂžtene er der hvor folk er enige om hvorfor de skal mĂžtes. Du snakker mye om sĂ„nne smidige seremonier og sĂ„nn, men jeg tenker at Det at noe stĂ„r i Scrumguiden, eller det at alle andre gjĂžr det, det er overhovedet ingen grunn til Ă„ mĂžtes i det hele tatt. Det er en oppskrift pĂ„ Ă„ gjĂžre det andre har gjort, og du aner ikke om det fungerer for deg. SĂ„ man mĂ„ bli enig om hvorfor vi trenger dette mĂžtet. For det fĂžrste kan dette mĂžtet vĂŠre en e-post eller en statusoppdatering pĂ„ nett, men ogsĂ„ hvorfor er dette mĂžtet til? Hvorfor trenger vi det? Ja. Jeg tenker litt forenklet, men for meg handler mĂžtet om at vi skal beslutte noe, vi trenger Ă„ vĂŠre flere rundt bordet for Ă„ ta en beslutning, eller vi skal lĂŠre noe, vi har fĂ„tt noen ny innsikt eller fĂ„tt noen ny data, og vi trenger Ă„ belyse den fra ulike perspektiver for Ă„ skjĂžnne hva dette betyr for oss. Ellers sĂ„ handler det om Ă„ gjĂžre noe, altsĂ„ vi skal samskape noe, vi skal jobbe rundt en prototype, eller vi skal gjĂžre et eller annet som er tett rundt mĂ„let vĂ„rt. Det var liksom Ă„ beslutte, lĂŠre, gjĂžre, og sĂ„ er det det menneskelige der, altsĂ„ knytte sosiale bĂ„nd. I det hele tatt sĂ„ vil jo de mĂždene vĂŠre en kombinasjon, altsĂ„ bĂ„de av det sosiale og av arbeidsoppgavene. Men det viktigste, uansett hva man dytter inn i de mĂždene, er Ă„ bli enig om hvorfor dette mĂždet skal finnes til i det hele tatt. Henrik, er det noe som du har lyst til Ă„ melde ut til lederne som hĂžrer pĂ„ lederpodden som ikke har spurt deg om? Ja, jeg tenker det beste er alltid Ă„ starte med seg selv. Det er veldig greit Ă„ mene noe med andre, men det beste er alltid Ă„ starte med seg selv. Og sĂŠrlig for ledere, sĂŠrlig nĂ„r vi snakker om teamorganisasjoner og innenfor det digitale domenet, sĂ„ er det jo sĂ„nn at teamene stĂ„r for de stĂ„r for verdiskapninga, de stĂ„r for den jobben og liksom de tunge lĂžftene og hĂ„ndverksarbeidet som organisasjonen har, og da tenker jeg start med teamet. Teamet er fabrikklinja, og du stopper jo ikke i fabrikklinja for Ă„ lure pĂ„ hvordan det gĂ„r med fabrikklinja, du finner en mĂ„te Ă„ lĂžse det pĂ„. Det samme gjelder team. SĂ„ i stedet for Ă„ da fĂ„ spisformulert litt, tenke og si sĂ„nn, at det hele er en leder som kan gjĂžre som jeg vil, jeg kaller bare inn til mĂžter akkurat nĂ„r det passer meg, sĂ„ mĂ„ SĂ„ mĂ„ du spĂžrre teamene, eller hvis det er enkeltpersoner eller teamene leder, sĂ„ mĂ„ man si «Hei, dette er mitt behov som leder. Dette er behovet for Ă„ kunne gjĂžre jobben min. Hvordan kan vi tilpasse dette deres hverdag, slik at dere kan jobbe mest mulig effektivt?» Og sĂ„ reelt sett tilpasse seg deretter da. Dette kaller jeg Ă„ ta samling rundt verdiskapninga, og ta samling rundt og hele tiden reflektere over spĂžrsmĂ„let, hvorfor er vi til? Hvem er vi som virksomhet til for? Og hvordan mĂ„ vi jobbe sammen og organisere oss for Ă„ skape mest mulige verdier for den mĂ„lgruppen der? Veldig bra, Henrik. Tusen hjertelig takk for at du kom til Lederpodden. Jo, sĂ„ hyggelig. Tusen takk. Til deg som hĂžrer pĂ„, hvis du er nysgjerrig pĂ„ alt som skjer i vĂ„rt lederunivers, kom deg inn pĂ„ lederpodden.no, trykk pĂ„ den rette knappen og legg igjen din e-post, og du vil fĂ„ vĂ„rt ferske nyhetsbrev i din inbox hver eneste fredag. Takk igjen for at du hĂžrer pĂ„ Lederpodden. Vi hĂžres igjen om en uke. Lederpodden er gitt til deg av Execu.

Mentioned in the episode

Team Agile 

En organisasjon som fokuserer pÄ smidig ledelse og teamorganisering

Henrik Byremo 

Chief Enabling Officer i Team Agile, lidenskapelig opptatt av Ă„ forbedre samarbeidet mellom ledere og utviklere

Lederpodden 

En podcast som fokuserer pÄ ledelse og lederutvikling

Execu 

En organisasjon som tilbyr lederutviklingstjenester

XEQ 

Thor Åge Eikrapen jobber med lederutvikling i XEQ

Scrumguiden 

En guide for smidig prosjektledelse

Microsoft 

Et teknologiselskap som har publisert en rapport om globalt samarbeid

Mural 

Et digitalt samarbeidsverktĂžy nevnt i Microsofts rapport

Global Collaboration Report 

En rapport fra Microsoft og Mural om globale samarbeidsutfordringer

Upraktiske mÞter 

En av de stĂžrste hindrene for effektivt samarbeid og verdiskapning, ifĂžlge Microsofts rapport

Pull request cycle time 

Et mÄl pÄ hvor lang tid det tar Ä fullfÞre en oppgave

Lederkalender 

En kalender som er full av mĂžter, typisk for ledere

Utviklerkalender 

En kalender med fÄ mÞter, typisk for utviklere

Deep work 

Dyp konsentrasjon og fokusert arbeid

Stand-up 

En kort mĂžtetype der teammedlemmer deler statusoppdateringer

Demo 

En mĂžtetype der teammedlemmer viser frem arbeidet sitt

Retrospektiv 

En mĂžtetype der teammedlemmer reflekterer over arbeidet sitt

Produktleder 

En rolle i et produktteam som har ansvar for produktstrategi

Designer 

En rolle i et produktteam som har ansvar for design

Dataanalytiker 

En rolle i et produktteam som har ansvar for dataanalyse

Tech-lead 

En rolle i et produktteam som har ansvar for teknisk utvikling

Prototyping 

Prosessen med Ă„ lage en tidlig versjon av et produkt

Workshop 

En mĂžtetype der teammedlemmer samarbeider om Ă„ lĂžse en oppgave

Agilmetodik 

En tilnÊrming til prosjektledelse som fokuserer pÄ smidighet og fleksibilitet

Tverrfaglig samarbeid 

Samarbeid mellom personer med ulike kompetanser

Fabrikklinja 

En metafor for et team som produserer verdier

Lederpodden.no 

Nettstedet til Lederpodden podcasten

Nyhetsbrev 

Ukentlig nyhetsbrev fra Lederpodden

Lederunivers 

Alle aspekter av ledelse og lederutvikling

Participants

Host

Thor Åge Eikrapen

Guest

Henrik Byremo

Sponsors

Execu

Lignende

Laddar